Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Το Internet των δυο κόσμων
YourForum > Various posts > General Posts
Eua1



Oι πλούσιοι βλέπουν ένα διαφορετικό ηλεκτρονικό κόσμο απ’ ότι οι φτωχοί; Φανταστείτε ένα Internet, όπου κάποια αόρατα χέρια διαμορφώνουν τις εμπειρίες σας, όπου κάποια τρίτα χέρια προαποφασίζουν τις ειδήσεις, τα προϊόντα, τις τιμές, ακόμα και τους ανθρώπους που συναντάτε. Έναν κόσμο, όπου έχετε την εντύπωση ότι εσείς οι ίδιοι κανονίζετε τις επιλογές σας, ενώ στην πραγματικότητα αυτές περιορίζονται και φιλτράρονται τόσο ώστε να νομίζετε ότι όλα βρίσκονται υπό τον δικό σας έλεγχο.

Τίποτε δεν είναι πιο κοντά στο τι πράγματι συμβαίνει σήμερα. Χάρις στην τεχνολογία που καθιστά ικανό το Google, το Facebook κ.α. να συγκεντρώνουν πληροφορίες για μας και να τις χρησιμοποιούν για να προσαρμόζουν τις εμπειρίες μας στα προσωπικά μας γούστα, συνήθειες και εισοδήματα, το Internet έχει καταλήξει να είναι κάποιος ένας κόσμος για τους πλούσιους και κάποιος άλλος για τους φτωχούς.

Και ιδού, πώς δουλεύει:

Ας αρχίσουμε από τη διαφήμιση, η οποία και ουσιαστικά κινεί το διαδίκτυο. Εταιρίες ορμώμενες κυρίως από την Silicon Valley, επιδίδονται στον εκμαυλισμό των χρηστών, με το ένα χέρι μοιράζοντας τζάμπα «εφαρμογές», και με το άλλο συγκεντρώνοντας προσωπικά στοιχεία τα οποία και μεταπωλούν. Τον περισσότερο χρόνο της σύντομης ιστορίας του internet τα στοιχεία αυτά στόχευαν κλασσικά στην διαφήμιση προϊόντων, ανάλογα με το σε ποιες ηλεκτρονικές γειτονιές συχνάζαμε.

Συν τω χρόνω, με την πρόοδο της τεχνολογίας, οι εταιρίες μπορούσαν να συλλέγουν περισσότερα στοιχεία, ιδιαίτερα χρήσιμα σε ασφαλιστικές και ιατρικές εταιρίες, χωρίς φυσικά να το παίρνουμε πρέφα. Με κατάλληλη επεξεργασία, μπορούσαν να παίρνουν αποφάσεις για τον κάθε χρήστη ξεχωριστά, κυρίως όμως για το εάν θα υπήρχε εμπορικό ενδιαφέρον ν’ ασχοληθούν μαζί του.

Μερικοί γουστάρουν την εξέλιξη αυτή ως «εξατομίκευση» και πιθανόν να κολακεύονται, θεωρώντας την αθώα και αστεία, στην πραγματικότητα όμως αυτό που συμβαίνει είναι πολύ πιο σημαντικό και με μεγάλο αντίκτυπο.

Η νομοθεσία στην Αμερική απαγορεύει στις εταιρίες να πουλούν τα προϊόντα τους σε διαφορετικές τιμές, ανάλογα με τις ιδιότητες του καταναλωτή. Ενώ στο πραγματικό εμπόριο, μπορεί να εμφανίζονται νομοταγείς, στο ηλεκτρονικό ξεσαλώνουν. Το χειρότερο που μπορεί να σού συμβεί είναι να σε αγνοήσουν παντελώς, αν θεωρήσουν ότι είσαι είτε μπατίρης, είτε σπάγκος. Για παράδειγμα, δεν θα σου προσφέρουν ποτέ δάνειο, και συνεπώς, ποτέ δεν θα πάρεις πρέφα ότι τέτοια πράγματα γίνονται σε άλλους.

Εδώ και μια δεκαετία, οι σελίδες ηλεκτρονικού εμπορίου αλλάζουν συστηματικά τις τιμές βασισμένες σε πληροφορίες, όπως το ποιες σελίδες επισκέπτεσαι, πόση ώρα μένεις σ’ αυτές, ποια ώρα της ημέρας κάνεις τις τσάρκες σου, από πού μπαίνεις και πού προσγειώνεσαι. Η Google μάλιστα μόλις τον περασμένο Σεπτέμβρη κατοχύρωσε πατέντα για την αποτελεσματικότερη ανάλυση των προσωπικών πληροφοριών προς την κατεύθυνση της βέλτιστης τιμολόγησης. Για παράδειγμα, αν καταλάβει ότι ένας χρήστης ψοφάει για κάποιο βιβλίο, θα του το χρεώσει σε υψηλότερη τιμή, ενώ αντίθετα, μπορεί να κάνει και σκόντο αν υποψιαστεί ότι δεν τον πολυενδιαφέρει. Και το κυριότερο, ο χρήστης ποτέ δεν θα ψυλλιαστεί ότι η αυξομείωση της τιμής ενός προϊόντος προέρχεται όχι από την αυξομείωση της ζήτησης, αλλά από τα δικά του και μόνο ίχνη. Κι ούτε θα μάθει, πόσο το αγόρασε ο διπλανός του.

Παρόμοια αόρατα τείχη υψώνονται και στις πολιτικές μας ζωές, καθ΄ ότι το internet, σύμφωνα με την ανάλυση του προφίλ μας, μάς παρουσιάζει ένα κόσμο, τον οποίο το ίδιο έχει αποφασίσει ότι μας ενδιαφέρει. Το αποτέλεσμα είναι να μας σπρώχνει σε κοινότητες ομοίων, οι οποίες επιβεβαιώνουν και ενισχύουν αυτό που ήδη πιστεύουμε.

Η εξάπλωση λοιπόν της εξατομίκευσης δεν έχει και μεγάλη πλάκα τελικά. Προωθεί το διαχωρισμό και την απομόνωση.

Source : Scientific American
Στις 26 Φεβρουαρίου ασχολήθηκε με τη GOOGLE και η Κομισιόν, σχετικά με τη χρήση των προσωπικών δεδομένων: (Will Google face punishment?)
Eua1
The Rich See a Different Internet Than the Poor

Imagine an Internet where unseen hands curate your entire experience. Where third parties predetermine the news, products and prices you see—even the people you meet. A world where you think you are making choices, but in reality, your options are narrowed and refined until you are left with merely the illusion of control.

This is not far from what is happening today. Thanks to technology that enables Google, Facebook and others to gather information about us and use it to tailor the user experience to our own personal tastes, habits and income, the Internet has become a different place for the rich and for the poor. Most of us have become unwitting actors in an unfolding drama about the tale of two Internets. There is yours and mine, theirs and ours.

Here's how it works. Advertising currently drives the vast majority of the Internet industry by volume of revenue. Silicon Valley is excellent at founding and funding companies that give you free apps and then collect and sell your data when you use them. For most of the Internet's short history, the primary goal of this data collection was classic product marketing: for example, advertisers might want to show me Nikes and my wife Manolo Blahniks. But increasingly, data collection is leapfrogging well beyond strict advertising and enabling insurance, medical and other companies to benefit from analyzing your personal, highly detailed “Big Data” record without your knowledge. Based on this analysis, these companies then make decisions about you—including whether you are even worth marketing to at all.

As a result, 99 percent of us live on the wrong side of a one-way mirror, in which the other 1 percent manipulates our experiences. Some laud this trend as “personalization”—which sounds innocuous and fun, evoking the notion that the ads we see might appear in our favorite color schemes. What we are talking about, however, is much deeper and significantly more consequential.

For example, federal regulations make it illegal to discriminate in pricing access to credit based on certain personal attributes. But, as Natasha Singer recently reported in the New York Times, technical advances in mining online and offline data have made it possible to skirt the spirit of the law: companies can simply not make any offers to less credit-attractive populations. If you live on the wrong side of the digital tracks, you won't even see a credit offer from leading lending institutions, and you won't realize that loans are available to help you with your current personal or professional priorities.

For the past decade, e-commerce sites have altered prices based on your Web habits and personal attributes. What is your geography and your past buying history? How did you arrive at the e-commerce site? What time of day are you visiting? An entire literature has emerged on the ethics, legality and economic promise of pricing optimization. And the field is advancing quickly: last September, Google received a patent on technology that lets a company dynamically price electronic content. For instance, it can push the base price of an e-book up if it determines you are more likely to buy that particular item than an average user; conversely, it can adjust the price down as an incentive if you are judged less likely to purchase. And you won't even know you are paying more than others for the exact same item.

These blind walls also appear in our digital political lives. As Eli Pariser has observed, the Internet shows us “what it thinks we want to see” by serving up content that matches the hidden profiles created about us based on our daily online interactions. This behind-the-scenes curation reinforces our political points of view through online “echo chambers” that affirm, instead of challenge, what we already believe to be true. As Harvard University scholar Cass Sunstein has written, liberals and conservatives who deliberate questions openly only with people of the same political stripe become more confident and extreme in their views.

Source : http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=rich-see-different-internet-than-the-poor
Eua1
Will Google face punishment?

“Europe is threatening to punish Google for its use of personal data,” announces Le Monde. At an Article 29 Working Party meeting held on February 18, Europe’s national data protection agencies approved a plan to take action against the American group on February 26.

The European privacy watchdogs believe that the search engine giant’s use of personal data “does not comply with European law.” France’s Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL), which is the current president of the Article 29 Working Party, had warned “Google to ensure compliance by February 15, 2013”. But faced with “Google’s display of bad grace,” the CNIL has decided to take the matter further.

The goal of the procedure is to decide on a punishment “before the summer”. If the 27 national data watchdogs agree, fines will then be imposed by each national jurisdiction. In France for example, Google may have to pay as much as €300,000 for each non-compliant service.


Source : http://www.presseurop.eu/en/content/news-brief/3437391-will-google-face-punishment
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2022 Invision Power Services, Inc.